A mindennapi közlekedésünk elmaradhatatlan kellékei a közlekedési eszközök. Közülük a legtöbb rendelkezik valamilyen gumiabronccsal, függetlenül attól, hogy autóról, kerékpárról vagy tömegközlekedési eszközről van szó. A gumiabroncsok észrevétlenül a mindennapi életünk elengedhetetlen részeivé váltak. A gumi az autók, motorok és biciklik mozgásának alapvető építőeleme, így nem csoda, hogy a gumi méretek és tulajdonságok kiemelt fontossággal bírnak. Ahhoz, hogy megfelelően működjenek és biztonságosan közlekedjünk, szükséges megérteni ezeket a fogalmakat.
A gumi méretei általában három fő paraméterrel rendelkeznek: átmérő, szélesség, oldalfal. Az átmérő a gumi külső részének teljes keresztmetszetét jelenti. Ez meghatározza, hogy milyen típusú járműveken használható a gumi. A megfelelő átmérő kiválasztása alapvető fontosságú, hiszen a nem megfelelő méretű gumi nem csak a jármű teljesítményét befolyásolhatja, hanem veszélyes is lehet az úton.
A második fontos paraméter a szélesség, ami a gumiabroncs oldalsó keresztmetszetének mérete. A szélesség a futófelület menetirányra merőlegesen mért hossza. Ez befolyásolja a jármű stabilizálását, kanyarodási képességét és tapadását az úton. A megfelelő szélesség kiválasztása a terhelési képességgel is összefügg, hiszen a szélesebb gumiabroncsok általában nagyobb terhelést képesek elviselni.
A harmadik paraméter az oldalfal aránya, ami a gumiabroncs oldalának magasságát fejezi ki százalékban a szélességhez viszonyítva. Például egy 205/60R16 típusú gumiabroncs esetében az oldalfal aránya 60% a szélességhez képest. Ez az arány határozza meg a gumi flexibilitását és az útfelülethez való viszonyát. Magasabb oldalfal arány általában kényelmesebb utazást eredményez, míg alacsonyabb arány jobb kanyarodási stabilitást és kevesebb oldaldőlést biztosít.
A gumi méreteinek kiválasztásakor fontos figyelembe venni a terhelési indexet is, ami a gumiabroncs által elviselhető maximális terhelést jelzi. Ez különösen fontos tehergépjárművek, terepjárók vagy egyéb nehéz járművek esetében, ahol a terhelés jelentős lehet. Hasonló módon létezik sebességindex is, ami a maximális megengedett haladási sebességet rögzíti. Kisebb gumik esetén a minimális és maximális légnyomás is döntő jelentőségű. Ez egy négykerekű autó esetében kevésbé éles kérdés, mint a kétkerekűeknél.